Taipan är en helt ny Plug & Play ECU för Motocross och Enduro framtagen av AIM
med den senaste tekniken.
Konfigurering och mappar finns till dom flesta nyare Motocross och Enduro modeller.
Taipan levereras med 5 st olika standardmappar speciellt utvecklade för varje modell
och kan väljas med Handle bar switch, med den kan man även göra justeringar i
mapparna i olika områden (Low, Middle, High). Plus aktivera traction control och
launch control.
På vissa modeller går det även att använda original mapswitch.
Med UC Bridge och programmet Spark kan man göra finare justering av bränsle och
tändnings mappar, justera Handle bar switch strategi, aktivera traction control och
launch control, justera quickshifter mm.
Med Spark kan man också läsa felkoder från Taipan om det skulle bli något fel
på någon sensor eller injector på motorcykeln.
Man kan även läsa livevärden från Taipan.
Med Solo 2 DL och LCU-ONE Lambda ansluten kan man mäta och göra korrekta
justeringar i bränslemapparna och anpassa motorkaraktären efter önskemål.
Eftersom ECUn har 5 st mappar kan man flera olika varianter samtidigt.
Taipan är förberedd för Second injector, Quickshifter och har 2 st extra utgångar
för exempelvis elektrisk vattenpump mm. Det finns även 2 st extra ingångar
till fler sensorer.
Mer info, manualer och software finns här
AIM Taipan Standardmappar Spark Software
Map 1 Top Performance
This map allows the engine to make the most of its power delivery and performance
over the entire period of use. This map is developed in collaboration with the best
teams and drivers in the racing world.
Map 2 Linear
It is a variable of Top Performance that allows a more linear delivery of the engine
power. The bike is therefore less aggressive, ensuring a much smoother and
more constant throttle opening.
Map 3 RPM Optimizer
With this map the power delivery of the bike remains unchanged as in Map 1 but
the "over revs" is optimized. The bike, therefore, does not exceed the maximum
number of revolutions of the engine but obtains a greater reach.
Map 4
It is a variant of Map 1 with less engine brake. The engine, therefore, maintains
a racing delivery line with the not indifferent variant of a minor intervention of the
engine brake during braking.
Map 5
It is a variant of Map 2 with less engine brake. The map therefore allows greater
fluidity of use even when braking.