Datalogging är ett mycket användbart verktyg för analys och utvärdering av förare och motorcykel.
Lite förenklat kan man dela upp det i föraranalys och motorcykelanalys, men självklart så går dom i varandra.
FÖRAR ANALYS
Kanaler :
-Hastighet GPS
-Varvtal
-Trottel
-Bromstryck
-Växel
-Varvtid
-Splittider
-GPS
Genom att logga dom grundläggande parametrarna kan du analysera din körning mycket exakt, och jämföra med tidigare körningar för att se var eventuella förbättringar kan göras.
Med funktionen "Time Compare" kan du jämföra olika varv med varandra och se exakt var på banan du tjänar eller förlorar tid vid olika spårval eller körstilar på dom olika delarna av banan.
Och om tex ett annat spårval ger högre hastighet på långa rakan, eller kanske växla annorlunda. Drevningen går kanske att förbättra?
Växlar du vid rätt varvtal för maximal toppfart? osv.
Med GPS får man förutom banan uppritad även hastighet, spårval och varvtider med splittider.
Det finns en mängd funktioner i programmet som kan hjälpa dig att tjäna tid på banan.
Är ni sedan två förare som delar data med varandra blir möjligheterna till förbättringar ännu större. Exempelvis om den ena föraren är några tiondelar snabbare på en del av banan och den andra föraren är några tiondelar snabbare på en annan del av banan, då vet båda var dom ska fokusera sina förbättringar någonstans.
MOTORCYKEL ANALYS
Kanaler :
-Hastighet GPS
-Varvtal
-Trottel
-Bromstryck
-Växel
-Motortemp
-Lambda
-Avgastemp
-Fjädring fram
-Fjädring bak
-Hastighet framhjul
-Hastighet bakhjul
-Varvtid
-GPS
Om du vill få ut maximal prestanda från motorn så är lambdalogging i kombination med varvtal, trottel och hastighet den absolut bästa metoden.
Helst då med en lambdasond till varje cylinder och avgastemperatur sensorer, om din ECU gör det möjligt att justera varje cylinder separat.
För även om en mappning i bromsbänk ofta kan ge en bra grundmappning så är det där motorn ska användas som finjusteringen måste göras.
På banan!
Detta gäller också tändning, för även om X antal graders förtändning visar mer effekt i en bromsbänk så är det inte säkert att det ger bättre prestanda på banan, med luft och rullmotstånd osv. Samma sak gäller med andra modifieringar som man gör, tex drevning, trattar, avgassystem osv. Vilken skillnad gör det på banan.
Med "Engine Analys" och "Time Compare" funktionerna ser du vad som verkligen händer.
Med fjädringslogging ser man såklart framgaffel och stötdämpar rörelser och vilken position motorcykeln har i olika situationer, och hur mycket slag som används vid tex inbromsningar.
Men det finns även en mer avancerad funktion i Race Studio 2, "Suspension Analys".
Där man ser kolvhastigheter, dämpkrafter, fjäderkrafter, fjädringsfrekvenser osv.
Ett loggingsystem talar inte om vilka justeringar som bör göras, det talar bara om vad som händer.
Så vid motor och fjädringsanalys krävs att man har goda kunskaper om motor och motorstyrningssystem respektive chassi och fjädring.
Träningar och tester blir betydligt mer effektiva när man samlar in data från körningen som man senare kan analysera och hitta saker som kan förbättras, både i körning och på motorcykel.
Alla screenshots på sidan är tagna från dom demofiler som följer med Race Studio 2.
Observera att det är fullversionen som du laddar hem gratis på AIMs hemsida.
Där finns även alla manualer att ladda hem.
www.aim-sportline.com
Aprilia RSV4 Superbike med separata lambdasonder och avgastempsensorer för varje cylinder.